PSG 327 - Achrioptera fallax

 
Nimfje L3
 
Nimfje L4
 
Mannetje L5
 
Vrouwtje L5
 
Volwassen mannetje
 
Volwassen vrouwtje, net na de laatste vervelling
 
Enkele persoonlijke ervaringen bij deze soort:
 
Een mooie gestekelde soort, waarbij de volwassen dieren zeer kleurrijk zijn, vooral de mannetjes. Mannetjes verkleuren in de eerste 2 weken na de laatste vervelling van bruin naar fel glanzend blauw, ze lijken wel van metaal. De binnenzijde van de poten zijn fel oranje gekleurd. Vrouwtjes zijn lichtbruin gekleurd, met roos/oranje getinte stekeltjes. De monddelen en poten hebben lichtblauwe en roze accenten. Beide geslachten hebben paars getinte antennes en korte felrode vleugeltjes die ze bij bedreiging spreiden.

Geslachtsonderscheid is mogelijk vanaf L4. Jonge mannetjes hebben dan duidelijk een kleine verdikking op het einde van het achterlijf (hun geslachtsorgaan).
 
Ik geef deze dieren enkel braam en eik. Andere kwekers hebben een bepaalde wispelturigheid vastgesteld bij nimfen, die soms ineens weigeren hetzelfde voedsel te blijven eten. Salal of eucalyptus bleken dan een goede oplossing, al heb ik dit zelf nog niet ondervonden.
 
Kleine nimfjes zijn tijdens het verversen zeer hevig en nieuwsgierig, let dus op dat er geen nimfjes ontsnappen. Zodra ze enkele vervellingen achter de rug hebben lijken ze vanzelf rustiger te worden.
 
Zelf geef ik de voorkeur aan een erg droge huisvesting voor deze soort. Ik hield mijn eerste nimfen nogal vochtig in een geventileerd terrarium. De eerste weken ging dat goed, totdat ze plots één voor één allemaal stierven. Ze aten allemaal nog vlot, dus daar lag het niet aan. Heb de overige nimfen dan in een matig tot weinig geventileerd terrarium gezet, wat geen beterschap opleverde, integendeel, ze gingen allemaal dood. Bij mijn 2e poging besloten om ze toch erg geventileerd te houden (heb ze in een vlinderkooi zitten), en slechts 1 of 2x per week enkel de bodem te besproeien. Dit lijkt nu perfect te lukken.